Ga naar de inhoud

Communicatietrainingen hebben vaak weinig effect, hoe komt dat eigenlijk?

Bedrijven geven jaarlijks vele miljoenen uit aan communicatietrainingen. Soms om aan wettelijke eisen te voldoen en altijd om medewerkers en leidinggevenden te helpen om beter, slimmer, anders te gaan communiceren. Met als beoogd effect meer tevredenheid, minder conflicten, een betere sfeer, meer omzet en/of minder ziekteverzuim.

Effect?

Logisch dus dat je wilt weten hoe effectief een training is als je deze inkoopt. Vreemd genoeg meten veel trainingsaanbieders dit niet. Ten minste… Ze evalueren wel hoe tevreden de deelnemers zijn, of ze iets aan de training hebben gehad en of ze van plan zijn er iets mee te doen in hun werk. Helaas zegt dit vrijwel niets over het écht doen in de praktijk. Waarom meten we dat dan niet: de daadwerkelijke gedragsverandering? Vaak is het argument van trainingsaanbieders ‘dat dit lastig te meten is en dat er zo veel andere zaken van invloed zijn op het resultaat…’.

Daar zit wat in natuurlijk. Maar toch…als je echt achter je product staat dan doe je er toch alles aan om te laten zien dat het werkt? Wat is er gebeurd met ‘meten is weten?’.

Het lijkt erop dat het ‘niet meten’ vaak een kwestie is van ‘niet willen weten’. Bij veel aanbieders gaapt er namelijk een groot gat tussen de training en de praktijk; ze slagen er niet in een solide brug daartussen te slaan. Ondanks nuttige inzichten en huiswerkopdrachten verzanden de goede voornemens van deelnemers al snel in de drukke praktijk van alledag. Dit maakt de meeste trainingen ineffectief en maakt het effect ervan voor trainingsbureaus oninteressant om te meten.

 

Het verschil tussen kennis- en vaardigheidstrainingen

Hoe komt dit nu?  Het vreemde is dat de meeste communicatie- en andere vaardigheidstrainingen zijn opgebouwd als kennistrainingen; een trainer geeft uitleg, deelnemers doen opdrachten, doen kennis en inzicht op en krijgen huiswerk. Alleen …. anders dan bij kennistrainingen betreft dit huiswerk niet het lezen van een boek en het maken van opdrachten. Bij vaardigheidstrainingen gaat het om ‘ander gedrag vertonen in de praktijk’.

Trainingsaanbieders gaan ervan uit dat deelnemers dit gaan doen; dit was immers hun voornemen aan het eind van de training. Hier gaat het mis. Mensen zijn namelijk gewoontedieren die hun gedrag niet zo gemakkelijk veranderen. Hiervoor is veel meer nodig dan een goed voornemen. Uit wetenschappelijk onderzoek over gedragsverandering weten we wat dat is. Een kleine greep:

 

  1. Veel oefenen in de praktijk. De Zweedse psycholoog Anders Ericsson doet hier als 30 jaar onderzoek naar. Het gaat vooral ook om ‘hoe je oefent’: Steeds iets nieuws doen, fouten maken, feedback krijgen en naar nieuwe oplossingen moeten zoeken.
  2. Willen oefenen. Óf je überhaupt oefent hangt sterk af van je mindset over leren en ontwikkelen. Mensen met een fixed mindset (‘je hebt talent of je hebt het niet’) doen dit niet graag. Gelukkig is je mindset beïnvloedbaar, bijvoorbeeld via Brainology (Carol Dweck).
  3. Consequent oefenen. Dit is vaak het lastige: het volhouden. Om niet in je oude gewoonten te vervallen is het nodig om je gewoontepatroon te ‘hacken’. Bijvoorbeeld door jezelf op een slimme manier aan een nieuwe gewoonte te ‘reminden’ en door van tevoren na te denken over alle obstakels die op je pad kunnen komen (Gollwitzer & Oetingen 2011)
  4. Helpende feedback krijgen. Zonder demotiverende praat en in de juiste verhouding qua positieve en negatieve feedback (opvallend genoeg is deze verhouding hetzelfde in de meest succesvolle teams en in de meest succesvolle huwelijken (Losada & Heaphy, 2004)).

De wetenschap is natuurlijk niet de praktijk. Medewerkers hebben bijvoorbeeld maar weinig tijd om te oefenen: ze hebben genoeg te doen. Oefenen moet volgens ons dan ook niet iets ‘aparts’ zijn, maar moet zijn verweven in het werk. Op een haalbare, praktische manier.

Een nieuwe manier van trainen

Vanuit deze inzichten ontwikkelden wij een compleet nieuwe manier van trainen, die zorgt voor échte gedragsverandering in de praktijk.

Op 1 januari 2018 introduceerden we ons concept, vanuit een gezonde dosis frustratie over het effect van trainingen en een passie voor gedragsverandering. In plaats van trainingen bieden we Praktijktrajecten aan. Hierin werken we met:

–          On-the-job leren met onze SPORT-methode

–          Een 5 stappen-aanpak

–          De Triple ‘O’- mindset: Oefenen – Opbrengst – Ogen van de ander

–          Effectmeting tot niveau 3 van Kirkpatrick

Uw mening?

We hebben geprobeerd ons concept zo goed mogelijk toe te snijden op de praktijk en… dit kan natuurlijk altijd beter: daarom gaan we graag het gesprek aan met diegenen die binnen bedrijven en overheidsorganisaties verantwoordelijk zijn voor de inkoop van trainingen (vanuit inhoudelijk perspectief).  Om elkaar te inspireren, om feedback te krijgen en  om nog meer te leren over de (on)mogelijkheden tot leren en ontwikkelen binnen hun organisatie.

Neem gerust contact met ons op voor een afspraak:

06-54968064

info@practicetrainingen.nl

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *